Thursday, February 9, 2012

Jendela Hati


 

Mula-mula...tgok2 kat google book nie  ----> http://books.google.com.my/books?id=aZVirc2GbSYC&lpg=PP1&dq=jendela%20hati&pg=PP1#v=onepage&q=jendela%20hati&f=false ...then kebetulan lak jumpe kat library, time study week.....ape lg. Pinjam la....

Bisikan Kasihmu Mewarna Kamar Sanubari Ini

Kisah mengenai dua beradik kembar, Sarah dan Farah. Farah yang menyambung pelajarannya di University of Manchester dan tidak dpt menghadiri perkahwinan kembar yer, Sarah. Kisah ini bermula selepas Farah menerima surat terakhir daripada kakaknya. Dimana tertulisnya wasiat kakaknya. Dia sangka bahawa surat itu hanyalah gurauan, tp ia adalah satu kenyataan setelah dia menerima berita bahawa akaknya ditimpa kemalangan. Di dalam surat itu tertulisnya wasiat daripada akaknya. Wasiat yg tertulisnya satu permintaan Sarah yang mahu Farah menjaga anaknya, Zahir dan mengahwini suaminya, Lukman.

Kisah ini bermula dengan harga kesetiaan seorang lelaki bernama suami begitu mahal nilainya pada insan bernama Lukman Hafizi ini. Setelah pemergian isteri tercintanya, Sarah, hari-hari yang dilaluinya tidak lagi seindah semalam. Dia terus hanyut dalam lamunan khayalannya.

Setelah 3tahun di UK, kepulangan Farah, kembar seiras arwah isterinya tidak mampu menggugah selaut kenangan bersama arwah isterinya. (tersentuh apabila anak Sarah memanggil Farah 'Mama') Dengan itu, Farah pula tersepit dengan wasiat terakhir kakaknya serta dilema perasaannya sendiri. Farah mula jatuh cinta dengan Lukman pada pertama kali die melihat wajah Lukman. Dengan risikan mak Lukman untuk menerima Farah sebagai menantunya, Farah terima. Walaupun dia tahu, Lukman tidak mencintai dirinya. Setelah diijab kabul, semuanya berubah.

Farah hanyalah bayangan Sarah dimata Lukman. Tiada sedikit perasaan cinta yang diterima olehnya. Dia pasrah akhirnya. Pasrah dengan sebuah perkahwinaan dengan lelaki bernama Lukman. 

Farah mengundur dirinya sebagai seorg isteri kepada Lukman dengan kehadiran Anita. Wanita yang dilihatnya bersama dengan suaminya. Di pasrah dengan apa yang dilihat dan dia mengundur diri dengan melarikan dirinya ke UK bg menyambung pelajarannya di sana. Dalam diam, dia sebenarnya sedang mengandung. Farah tidak mahu anaknya juga yang menjadi mangsa. Dia rela dengan kehendaknya untuk melanjutkan pelajaran demi cita-cita. 

Saat pemergiaan nya di KLIA, emaknya mengetahui bahawa anaknya, Farah berbadan dua dengan tidak segaja, semasa mengusap perut anaknya (sgt sedih disini, pengorbanan seorg ibu bg menjaga keselamatan anak nya, dia sggup menutup kesenggaraannya sendiri).

Dalam diam juga...dua-dua buah keluarga pergi ke UK bg melawat Farah dan suaminya turut dtg bg memujuk isterinya. Dengan tiba2, anak yang dikandungnya meninggal dunia akibat tekanan darah yang tinggi. (sebak rse yer bile seorg ibu kehilangan seorg anak). Lukman dipersalahkan olehnya. Dengan tidak segaja juga, Lukman terbaca diari Farah semasa mengemas baju utk dibawa pulang ke Msia. Diari yang terselitnya satu wasiat.

Lukman akur dengan kesilapan yang dibuat dulu. Lukman menerimanya sehingga isterinya sanggup memaafkan kesilapan yang telah berlaku. Lukman cuba membuka hati isterinya bagi menerimanya sebagai seorang suami yang dulunya telah tersirat dalam hati isterinya. Dan Farah menerima Lukman seadanya semasa Hari Lahirnya. Happy Birthday Farah....Happy Birthday Sarah. I Love You...The End.
 
Benarkah 'ganti tikar' yang berlandaskan 'keterpaksaan' bagaikan embun di hujung rumput; memakan diri sendiri akhirnya. Apakah ini harga yang perlu dibayar untuk sebuah pengorbanan? Hayatilah falsafah yang tersirat di sebalik mesej yang tersurat ini.

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers